måndag, november 26, 2007

Smalspeglar

Speglar speglar verkligheten. Det har jag tagit ganska för givet. Jag har litat på att det jag har sett i spegeln också har varit det som andra har sett. På gott och ont. Men för några månader sedan upptäckte jag en spegel i en butik här i Stockholm som definitivt inte talade sanning. Spegeln i fråga är en smalspegel. Och det är inte så att man bara blir lite smalare när man speglar sig där. Man blir i princip anorektisk. Jag har flera gånger provat kläder när jag har hört andra upptäcka smalspegeln och börjat fnissa. Vet inte om det är butikens strategi att vi ska känna oss bättre till mods i deras kläder och köpa mer eller om det bara är en slump. Men eftersom butiken förstås vill kränga plagg får man ha förståelse. Kruxet är det finns fler speglar där ute som far med osanning.

Eftersom jag både har drabbats av min höståkomma i form av eksem under ögat och genomgått en grundlig hälsoundersökning som en del av min nya anställning har jag tillbringat lite tid hos företagshälsovården. Där finns en gigantisk spegel i väntrummet. Jag har gillat den spegeln. Känt mig rätt ok och liksom sagt till mig själv "heey, är det sådär du ser ut behöver du ju inte känna så jäkla dåligt samvete för att Friskis & Svettis inte har fått besök sedan i maj". Men idag insåg jag att företagshälsovården kör med samma trick som butiken på Norrmalmstorg. De har installerat en smalspegel. När jag kom dit för att hämta min jacka var nämligen väntrummet tomt och jag kunde ta mig en rejäl titt. Och upptäckte då att det på väggen mittemot spegeln hängde en klocka. I verkligheten är klockan helt rund. I smalspegeln är den avlång. Direkt dök den gamla låten upp i skallen "jag tror de ljuuuuger, de luras med oss lite grann...." Frågan är bara: varför?

2 kommentarer:

Firenze sa...

Ung. som frisörer, dom har "snyggspeglar" (iaf dom jag går till) man tycker man ser snygg ut när man går därifrån men egentligen ser man ut som en byfåne i håret.

/Firenze

Anonym sa...

Merde! Jag som ska klippa mig imorgon!