Förra veckan var det dags för det årliga kosläppet på Wapnö i Halland. 2000 pers hade samlats för att se på när 180 ystra kor släpptes ut på grönbete. Jag gillar djur. Jag gillar naturen. Men att titta på kor som rusar runt i gräset efter att ha varit instängda i mörka ladugårdar tycker jag bara skulle vara sorgligt.
Och en liten hint om exakt hur sorgligt det kan bli visar händelsen som utspelade sig på Wapnö några dagar innan the major korelease: tydligen släppte man ut en ensam liten tjurkalv på bete. Han blev så bländad av solen att han sprang bort och försvann och ingen har sett honom sedan dess. Snyft.
lördag, maj 03, 2008
torsdag, maj 01, 2008
Iran ska lösa världsproblemen
Läser i DN att Iran lovar att snart presentera ett åtgärdspaket som ska innehålla lösningar på alla världens problem. Paketet har inte offentliggjorts än men enligt landets säkerhetschef ska det alltså handla om världens stora frågor.
Min tanke går direkt till de stackars satar som jobbar under den här säkerhetschefen. För jag tycker mig känna igen situationen. Min chef är expert på att utlova lösningar på det mesta - och gärna långt innan projektet ens är färdigformulerat. Sedan består halva jobbet i dra ner de högt uppskruvade förväntningarna från kollegor och förklara hur liten budget vi har, hur orealistisk tidplanen är etc.
Ibland tycker jag att mina arbetsuppgifter är svåra att överblicka och projekten för stora. Undrar då hur teamet i Iran känner sig? Och undrar om de är klämdagslediga imorgon?
Min tanke går direkt till de stackars satar som jobbar under den här säkerhetschefen. För jag tycker mig känna igen situationen. Min chef är expert på att utlova lösningar på det mesta - och gärna långt innan projektet ens är färdigformulerat. Sedan består halva jobbet i dra ner de högt uppskruvade förväntningarna från kollegor och förklara hur liten budget vi har, hur orealistisk tidplanen är etc.
Ibland tycker jag att mina arbetsuppgifter är svåra att överblicka och projekten för stora. Undrar då hur teamet i Iran känner sig? Och undrar om de är klämdagslediga imorgon?
måndag, april 28, 2008
Frufixering
Jag har en kollega som alltid alltid alltid pratar om sin familj. Han har varit gift med sin fru i över trettio år men verkar omåttligt kär i henne än. Det är visserligen gulligt men den här mannen balanserar på kanten till överdrift. När hon är på resa tröstäter han av saknad hela kvällarna och han kan omöjligt somna utan att hon ligger under hans arm (han har ingående förklarat exakt hur det ser ut när de sover och hon ligger alltså i armhålan på något sätt). Jag har följt honom sedan augusti nu och det finns inte ett enda samtalsämne som man kan ta upp med honom utan att han på något sätt kopplar det till sin fru, någon av sina söner, sina svärföräldrar eller sin mamma.
Men rekordet togs idag. Jag satt i baksätet på hans bil och vi var på väg in till stan för ett möte. Eftersom min dator krånglar passade jag på att ringa ett samtal till en av IT-killarna så att han kunde kolla på den under tiden jag var borta. Han var inte på plats så jag lämnade ett meddelande och nämnde då lösenordet till min dator. När jag hade avslutat hör jag min kollega glatt från framsätet:"XXX (=lösenordet) var min frus flicknamn!"
Men rekordet togs idag. Jag satt i baksätet på hans bil och vi var på väg in till stan för ett möte. Eftersom min dator krånglar passade jag på att ringa ett samtal till en av IT-killarna så att han kunde kolla på den under tiden jag var borta. Han var inte på plats så jag lämnade ett meddelande och nämnde då lösenordet till min dator. När jag hade avslutat hör jag min kollega glatt från framsätet:"XXX (=lösenordet) var min frus flicknamn!"
tisdag, april 15, 2008
IT-kille longing for lullabies
Titiyo och Kleerups "Longing for Lullabies" är suverän (http://www.youtube.com/watch?v=luIBrGyFNq0) Och igår upptäckte jag att det inte är bara jag som tycker det. Jag satt inne på mitt rum på jobbet och hade P3 på. Utanför hade IT och några av mina kollegor möte om produktdatabaser och annat som jag är lyckligt oinvolverad i. Longing for Lullabies startade och jag jobbade på. Av en slump vände jag mig om och då ser jag att en av IT-killarna står precis bakom mig och vaggar i takt till musiken. När jag utbrast "jösses, står du här?" svarade han bara "mm, jag älskar den här låten" och så vaggade han vidare tills låten var slut. Sedan gick han tillbaka till mötet.
lördag, april 12, 2008
What am I?
Fyller 36 om mindre än en vecka och vare sig jag vill det eller inte jobbar min hjärna ganska mycket med att förstå och acceptera det. Jag ska strax passera gränsen då jag hamnar närmare 40 än 30. Det kräver en och annan stund av reflektion. Och även om jag nu själv skulle lyckas ignorera det faktum att jag är medelålders, samtidigt som jag till vissa delar lever mitt liv som om jag vore 25, finns det tillfällen då det blir svårt att förneka.
För ett tag sedan hade jag förmånen att umgås en hel helg med en familj i London som har en liten femårig pojke. Vi fann varandra kvickt. Men jag upptäckte att han hade ganska svårt att få grepp om min identitet. Jag var F:s flickvän, så långt var han med. Men mer då? En av gångerna när han satt i mitt knä tittade han på mig och frågade: "are you a mum?". "Näe," svarade jag. "Do you have a baby in your tummy?" undrade han därefter. "Näe", svarade jag igen. Jag var alltså ingens mamma och hade ingen bäbis på väg. Nästa fråga var därför helt naturligt "Are you a nanny?". Det var jag ju inte heller. Då kom det lite frustrerat:"What ARE you?"
Mycket bra fråga.
För ett tag sedan hade jag förmånen att umgås en hel helg med en familj i London som har en liten femårig pojke. Vi fann varandra kvickt. Men jag upptäckte att han hade ganska svårt att få grepp om min identitet. Jag var F:s flickvän, så långt var han med. Men mer då? En av gångerna när han satt i mitt knä tittade han på mig och frågade: "are you a mum?". "Näe," svarade jag. "Do you have a baby in your tummy?" undrade han därefter. "Näe", svarade jag igen. Jag var alltså ingens mamma och hade ingen bäbis på väg. Nästa fråga var därför helt naturligt "Are you a nanny?". Det var jag ju inte heller. Då kom det lite frustrerat:"What ARE you?"
Mycket bra fråga.
fredag, mars 28, 2008
Lussebullar och Hercules and Love Affair
Flyttpackar och avskyr varenda minut. Har just tröstat mig med två gamla lussebullar som jag hittade i frysen och genom att hoppa runt i lägenheten lite (vilket inte är en helt lätt uppgift med tanke på att nästan varenda fläck är upptagen av kartonger och kassar) till den här låten av Hercules and Love Affair feat Antony Hegarty: http://www.youtube.com/watch?v=Fb8S51M2GAcd
Blir man inte glad av den blir man det inte av något alls.
Blir man inte glad av den blir man det inte av något alls.
torsdag, mars 13, 2008
En vanlig ätning?
Ska inte förfasa mig över ungdomars behandling av språket utan nöjer mig bara med att rapportera vad jag hörde en tjej på tunnelbanan säga till sin kompis idag: "amään, det är ju liksom inte en sån middag-middag utan bara en vanlig ätning".
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)