tisdag, september 25, 2007

Babyugglor och minikor

Hunden sägs vara människans bästa vän men nu får den tydligen konkurrens från lite oväntat håll. Läser i ett nyhetsbrev att det i Japan har blivit populärt att ha ugglor som husdjur och att vilda babyugglor säljs för skyhöga summor.

I USA har saker tagits steget längre (såklart) och där tror man att årets julklapp blir miniatyrkossan (eller "the three-foot-high littlemoos"). Jag blev nyfiken på hur en sådan ser ut och hittade den här länken http://www.miniaturebull.com/ Hade ingen aning om att det ens fanns minikor. Och visst kan man inte låta bli att undra vad man GÖR med en sådan? Går man ut och går med den? Kelar man med den lilla kon i soffan? Eller har man den bara ute i trädgården och tittar på den då och då? Ska bli intressant att se ifall trenden sprider sig till Sverige.

måndag, september 17, 2007

Diversifiering

Varje dag på väg till och från min arbetsplats passerar jag en liten cykelbutik. De säljer nya och begagnade cyklar och utför allehanda cykelreparationer. Jag har gått förbi där i en månad nu. Men idag insåg jag att det lilla företaget tydligen bestämt sig för att utöka verksamheten något. På en stor skylt stod det " Levande metmask". Det hade varit roligt att få höra resonemanget när det strategiska beslutet togs.

onsdag, september 12, 2007

Svårtydda symbolskor

Från ett New York-foto som vi tog på Fifth Avenue förra hösten ser man ett par skor hänga i en ledning högt upp och tvärs över gatan. Igår såg jag samma sak på Engelbrektsgatan. Det var dessutom två par skor som hängde där. Tydligen finns det flera teorier kring vad skorna symboliserar. En teori hävdar att det är ett sätt att visa att det finns knark att köpa i området. En annan säger att det visar att någon just har blivit av med sitt knarkberoende. Och en tredje tes är att skorna är ett tecken på att en ung kille nyligen har mist oskulden (på Engelbrektsgatan var det tydligen två grabbar som got lucky på samma ställe i så fall). Det är intressanta teorier allihop. Men det jag främst är nyfiken på själv är hur sjutton de har fått upp skorna på ledningarna. Stod de och silade dojorna uppåt gång på gång tills skosnörena fastnade? Hur lång tid tog det? Och gick de barfota hem efteråt eller hade de reservskor med sig? Får jag tråkigt en kväll kanske jag ska prova.

lördag, september 08, 2007

I love "This is England"

Har just varit och sett "This is England" och är helt lyrisk. Den är en briljant skildring av 12-årig liten killes tillvaro i 80-talets England. Shaun har förlorat sin pappa i Falklandskriget, blir retad i skolan och hittar gemenskap, vänskap och fadersfigurer i ett gäng lite ovanliga skinheads som tar sig an honom. Det är svart, smärtsamt och svårt men suveränt. Inte minst när man vet att filmen är självbiografisk och att killen i huvudrollen - som spelar obeskrivligt bra - inte hade någon tidigare erfarenhet som skådespelare. Se trailern här http://www.thisisenglandmovie.co.uk/

Min dolda talang

Många gånger har jag undrat ifall jag har någon dold talang. Tänk om jag är superbegåvad inom fäktning, pilbågsskytte eller kanske bridge? Inget av det har jag provat på så man kan ju faktiskt inte veta. Men igår kväll uppdagades min specialfallenhet och jag är inte säker på att jag är så nöjd med resultatet. Så här var det:

Jag var på väg hem från en middag och steg som vanligt av tunnelbanan vid KTH. Jag hade skor med klack och det dånade bra i betongen när jag med raska fötter gick upp från tunnelbanegången. Efter en liten stund hör jag en mansröst bakom mig som säger "ursäkta mig, men jag måste bara säga att jag aldrig har hört någon som går med en sådan exakt takt som du gör. Jag har gått bakom dig några minuter och har önskat att jag hade en trumvirvel som kunde ackompanjera dina steg". Jag började skratta och undrade om inte alla människor tar sina steg i takt. "Näe", svarade killen. "Inte så exakt som du. Lita på mig, jag kan sån't här". Där har vi det alltså. Av alla gåvor man kan ha valde Gud Fader tydligen att berika mig med förmågan att gå i exakt takt. Frågan är bara vad jag ska göra nu? Kan det bli fråga om TV-uppträdanden? Världsturné? If you got it, flaunt it, sägs det ju. Men hur sjutton flauntar man gång i exakta steg?

fredag, september 07, 2007

Var gärna glad

Igår kväll var jag på ett nätverksmingel där den lilla designgruppen Fuldesign höll en presentation. De är ganska alternativa och säljer bl.a. broderikit med meddelanden som "Regelbunden avföring är bästa huvudkudden" och "Du mobbade mig när jag var sju, se på mina tuttar nu". Men det budskap jag gillade ännu bättre berättade en medlem i nätverket om. Hon hade hittat en liten tavla på en loppis en gång som nu hängde i hennes kök. På den stod det "Var gärna glad".