lördag, september 08, 2007

I love "This is England"

Har just varit och sett "This is England" och är helt lyrisk. Den är en briljant skildring av 12-årig liten killes tillvaro i 80-talets England. Shaun har förlorat sin pappa i Falklandskriget, blir retad i skolan och hittar gemenskap, vänskap och fadersfigurer i ett gäng lite ovanliga skinheads som tar sig an honom. Det är svart, smärtsamt och svårt men suveränt. Inte minst när man vet att filmen är självbiografisk och att killen i huvudrollen - som spelar obeskrivligt bra - inte hade någon tidigare erfarenhet som skådespelare. Se trailern här http://www.thisisenglandmovie.co.uk/

Inga kommentarer: