onsdag, september 12, 2007

Svårtydda symbolskor

Från ett New York-foto som vi tog på Fifth Avenue förra hösten ser man ett par skor hänga i en ledning högt upp och tvärs över gatan. Igår såg jag samma sak på Engelbrektsgatan. Det var dessutom två par skor som hängde där. Tydligen finns det flera teorier kring vad skorna symboliserar. En teori hävdar att det är ett sätt att visa att det finns knark att köpa i området. En annan säger att det visar att någon just har blivit av med sitt knarkberoende. Och en tredje tes är att skorna är ett tecken på att en ung kille nyligen har mist oskulden (på Engelbrektsgatan var det tydligen två grabbar som got lucky på samma ställe i så fall). Det är intressanta teorier allihop. Men det jag främst är nyfiken på själv är hur sjutton de har fått upp skorna på ledningarna. Stod de och silade dojorna uppåt gång på gång tills skosnörena fastnade? Hur lång tid tog det? Och gick de barfota hem efteråt eller hade de reservskor med sig? Får jag tråkigt en kväll kanske jag ska prova.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan undra om det funkar med ballerinadojjor...