måndag, november 12, 2007

Gynekologen på Karlavägen

Idag har jag krönt min dag med ett besök hos gynekolog för cellprovstagning. Det där är aldrig en rolig historia fast den här gången blev den åtminstone intressant. Efter de sedvanligt stirriga minuterna i väntrummet blev jag hämtad av gynekologen. Kvinnan ifråga var trevlig och småpratade i ett tydligt syfte att få mig avslappnad. Men det visade sig snart att hon hade ytterligare en baktanke.

"Det här med gynekologbesök är ju någonting som alla kvinnor - inklusive jag själv - bävar för" började hon. Jag nickade igenkännande såklart. "Tur då att det åtminstone är en kvinna som man blir behandlad av och inte en man" fortsatte hon. Jag höll givetvis med. Sen kom det: "och på tal om manliga gynekologer: har du sett serien på SVT som hette "Gynekologen i Askim?" Njäee sa jag, jag har bara hört talas om den. "Åh, den är helt fantastiskt bra. Det bästa jag har sett! Och det är min dotter som har skrivit manuset!! Nu är den ju slut på TV men du vet väl att man kan köpa DVD-boxen? Det är ju himla smidigt det där. Då kan man njuta av alla avsnitt på en gång! En sådan kvalitetsserie kan du bara inte missa. Jag rekommenderar den varmt!" Hon höll fullständigt på att gå ner i spagat åt sin dotters genialitet och begåvning som manusförfattare. Själv ville jag bara att hon pronto skulle avsluta sin business så att jag fick kliva ner och gå därifrån.

Till slut blev hon klar. Och avslutar med "vet du hur många kvinnor jag har träffat här idag?" Jag varken visste eller hade något intresse av att veta. Men om jag fick rätt intryck av den här sluga damen höll hon noga koll på antalet och hur många av patienterna som visade köpsignaler när hon sålde in DVD-boxen. Och hemma sitter antagligen dottern och planerar den gemensamma resan till Karibien.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång tycker jag du ska säga till henne att du lånade boxen på biblioteket. Eller såg alla avsnitten FLERA GÅNGER på svt.se!!

Bara för att se henne lida..... He he!

Firenze sa...

Helt klart en tänkbar konspirations teori!

/Firenze