Läser i DN att de vanligaste namnen som barn döptes till 2006 var Emma, Maja, Lucas och Hugo. I samma notis redogörs för några av namnen som fick avslag eftersom de kunde "väcka anstöt eller leda till obehag för barnet". Brunstgnägg, Aktersnurra, Bajen och Blomsterblomma var några av dem.
Hur tänker föräldrar som tycker att Brunstgnägg eller Aktersnurra är ett lämpligt namn att ge till sin baby? Jag har ju ett utländskt och ovanligt efternamn och minns hur jobbigt det var vid uppropen i skolan att läraren alltid stakade sig och gjorde stor affär av uttalet. Man hamnade i fokus och alla tittade på en. Inte så jättekul när man är 9 år och ny i klassen kan jag säga. Så tänk då vid uppropen när det blir Aktersnurra Anderssons, Blomsterblomma Bodéns eller Brunstgnägg Bengtssons tur. Om de barnen börjar käka bajamaja-tvål, skolka och på sikt blir värstingar har de min fulla sympati.
För att inte tala om när det är dags för Brunstgnägg (undrar förresten om det är en han eller hon?) att åka som utbytesstudent till USA. Brunstgnagg skulle vara svårt att uttala även för en amerikansk talpedagog.
Visst kan jag irritera mig på den svenska förmyndarmentaliteten men för alla oskyldiga små barns skull som hade fått heta Aktersnurra eller Bajen annars är jag jäkligt glad för att den finns.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
En klasskompis på gymnasiet hette Zukunft i mellannamn...
Själv föreslog jag att en annan polare skulle ge sin son Oscar mellannamnet Fellatio. Lite latinskt sådär....
Jag säger bara Arne Vulkan.
Skicka en kommentar