The West Wing är, i mitt tycke, en av de absolut bästa tv-serier som någonsin gjorts (i hård konkurrens med Thirtysomething). När West Wing började gå på måndagskvällar blev jag alltid så uppspelt av den att jag inte kunde somna efteråt. För att få sömnro fick jag spela in avsnitten och se dem till helgen.. Nu har det visat sig att tv-serien inte bara har påverkat mig utan faktiskt även det amerikanska presidentvalet.
DN berättar idag att The Guardian har luskat ut att Barack Obama faktiskt var förebild för West Wings Matt Santos. Rollfiguren Santos formades efter att den då okände Obama hållit ett lysande tal vid det demokratiska partikonventet 2004.
Matt Santos var den karismatiske latinopolitikern som lovade att överbrygga rasmotsättningar i USA. Han lyckades vinna den demokratiska nomineringen mot en rival som hade mer stöd från partietablissemanget (mycket likt Hillary Clinton, även om motståndaren i serien var en man). I presidentvalet får sedan Santos en motståndare som är självständig och har retat upp konservativa grupper i det egna partiet (alltså mycket likt John McCain).
I West Wing vinner Matt Santos presidentvalet. Och blir det som i tv-serien gör även Barack Obama det. För enligt The Guardian hörde Obamas kampanjstrateg av sig till manusförfattaren nyligen och berättade att de följer hans manus i sitt arbete. Sådant ger mig ståpäls. Och lust att köpa hela dvd-boxen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar