lördag, februari 09, 2008

Okynnesfrågor

Igår gick jag lite på stan. Gick in i en klädbutik, hittade en topp som jag gillade och som jag provade. Den var i storlek medium men kändes lite för stor. Då frågar jag en av tre tjejer som jobbar i provrummet ifall toppen finns i storlek small. "Vänta ska jag gå och titta" svarar hon. Tjejen går bort och tittar. Kommer tillbaka och säger "ja, den fanns i small". Utan att ha något i handen. Jag tittar på henne och först då säger hon "jaså du kanske ville prova den?".

För ett tag sedan var jag inne i en annan butik där jag undrade samma sak. Då ringde butiksbiträdet till lagret för att höra om klänningen i fråga fanns i storleken jag ville ha. Lagret ger besked och tjejen kommer tillbaka till mig och meddelar glatt "jodå". Och så en stund senare - antagligen efter att hon märkt förvirringen i min feja - "ville du ha den?".

Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av det här. Men det verkar onekligen som att det finns folk där ute som går runt och okynnesfrågar butiksbiträden om storlekar som de sedan väljer att varken prova eller köpa.

1 kommentar:

Firenze sa...

Du skulle kontrat med motsvarande när hon ville ha betalt - jaså du vill ha betalt.