Kom just hem från en promenad under vilken jag såg något mycket besynnerligt. Jag traskade Sveavägen fram när jag läste följande på en skylt som stod utanför en kinakrog: "Vegetarisk kyckling 60 kr". Först reagerade jag inte men när jag hade gått några steg hajade jag till och gick tillbaka för att se ifall jag hade läst rätt. Det hade jag. Dessutom såg jag på raden under: "Vegetarisk anka 60 kr". Va? Har anka och kyckling gått över till växtriket? När bestämdes det här? Och vilka står näst på tur?
Visserligen har jag länge misstänkt att de som skriver menyer på kinakrogar tar ganska lätt på det här med vegetariska alternativ (på vårt lokala kinahak som nu är stängt i tre månader "pga stambytt" stod det under rubriken "vegetariskt och övrigt" endast en rätt utan kött. Allt annat innehöll biff, fläsk eller fågel). Men skylten på Sveavägen tar det vegetariska till en ny nivå.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar