torsdag, augusti 23, 2007

Kebabost

Ibland köper jag mjukost på tub och har det på tunnbröd. Smidigt och enkelt att ta med till stranden till exempel. För ett tag sedan skulle jag köpa min sedvanliga skinkost och står i en konsumbutik när mina ögon stannar till vid texten "Milko Mjukost. Kebab". Kebab? "Yaacchh! Gross! Huuur tänkte de nu?" tänkte jag. Den kvällen stod vi i baren på Gerda och diskuterade kebabost så det stod härliga till. Diskussionsdeltagarna hånade och sågade unisont idén.

Men så gick dagarna. I och jag skulle shoppa glass och hamnade i en viss konsumbutik. Och fick syn på kebabosten. Först flinade vi. Sedan fotograferade vi den och skickade mms till den tredje diskutören från Gerda. Och sen köpte vi en tub. På hemvägen spekulerade vi i huruvida produktutvecklaren på Milko hade fått sparken för sin uppfinning. Och huruvida inköparen på Coop var kvar. Och huruvida de båda satt och väntade på sin upprättelse.

Väl hemma var vi båda mycket spända på vilken typ av smaksensation som väntade. Under tiden vi bredde osten på tunnbrödet rynkade vi ytterst skeptiskt på näsorna. Vi tog varsin tugga och det var faktiskt inte så dumt. Så pass inte-dumt att vi nog käkade tre tunnbröd var. Och när jag nu ändå hade köpt tuben var det ju dumt att inte fortsätta äta även dagarna efter. Kebabost på tub var en rätt fiffig grej ändå. Och jag har åter lärt mig att fördomar inte är bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kebabmjukost.... Låter som en akut baksmällekur. När kommer Whoppermjukosten? Pommesfritesmedketchupochsaltmjukosten? Milkshakeochmosbrickamedgurkmajoochextraalltmjukosten?