torsdag, augusti 09, 2007

Schampo-lobbyn wake up!

Var och klippte mig idag och det enda min nya frisör pratade om var hur sällan man bör tvätta håret. Detta gällde särskilt mig som har så torrt och sprött hår sa hon. Frisören i fråga tvättade sitt högst två gånger i veckan. Hon kände en frisör i London som inte hade tvättat sitt barr på tre år. Och själv hade hon en dotter (som jag uppfattade var runt åtta år) som hon ALDRIG hade tvättat håret på. Det räckte att skölja det i varmt vatten och vänjer man inte hårbotten vid massage och tvätt så producerar den inte heller fett menar hon.

Samma typ av resonemang kunde man läsa om i SvD för någon dag sedan. De skrev om en man som bara tvättade sitt hår i saltlösning och hade hållit på med detta i ett par år. Har människor i miljoner år klarat sig utan schampo kan väl vi det också menade han. Håret känns varken ofräscht eller illaluktande utan är bara som vanligt. Jag börjar ana ett mönster här. Och tycker att någon borde meddela schampoindustrin om att genast sända ut lite pressmeddelanden om alla positiva effekter schampo har. Annars vet jag inte hur jag ska motivera alla apdyra frisörschampon som trängs i min dusch nu. Eller ska jag fortsätta göra förändringar i mitt liv (se koffeinavbrottet nedan) och sluta tvätta håret jag också?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är nästa steg att köpa ett par foppa-tofflor?

chicken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
chicken sa...

I wish... Men de är ju slut överallt! Nädu. Crocs kommer aldrig att synas på mina fossingar. Never ever.

Anonym sa...

Min enda kommentar är EUWH och hur var doftfältet runt den frisören, för att inte tala om dottern???
Och som försvar till användandet av dyra salongschampon kan jag meddela från en i ämnet väl insatt källa, att billiga schampon blandas ut med just saltvatten... Kanske en affärsidé för oss på västkusten... tångschampo med saltvatten... håller håret rent i veckor...